Tips voor uw gezondheid en vitaliteit

Voeding

Een vezelrijk voedingspatroon stimuleert de spijsvertering en vermindert de kans op kanker. (zie voedingsvezels)

Zuiver jezelf door elke dag 8 glazen water te drinken.


Via je voeding krijg je veel mineralen, vitaminen en vezels binnen die je lichaam nodig heeft. Je krijgt echter ook veel ongewenste stoffen binnen zoals zouten, vetten, suikers, kleurstoffen en smaakstoffen.
Deze overtollige afvalstoffen worden via je urine afgevoerd.
Daarom is het belangrijk om veel te drinken, per dag minimaal 8 glazen water. En hoe zuiverder het water is dat je drinkt, hoe beter de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.

Als u negatief denkt, breng uzelf dan in een betere stemming door middel van ‘neerwaartse vergelijking’. Daarbij denkt u aan iemand die ongelukkiger is dan u – niet om u te verkneukelen, maar om te beseffen hoeveel geluk u zelf eigenlijk wel hebt.

Drink een glas water na het wakker worden.

Doordat je lichaam in je slaap gewoon doorwerkt, zoals hart ademhaling, spijsvertering, verlies je ‘s nachts veel vocht door transpiratie en produceert je lichaam afvalstoffen. Door een glas water te drinken bij het opstaan, bij voorkeur zuiver mineraalwater, compenseer je dit vochtverlies en voer je de afvalstoffen uit
je lichaam af.

Tandvleesontstekingen kunnen leiden tot hartproblemen.

Mensen met ontstekingen van het tandvlees hebben meer kans op hartproblemen. Een hartinfarct ontstaat wanneer een bloedklontertje de bloedvoorziening van het hart blokkeert. Hetzelfde kan met de hersenen gebeuren. Dergelijke infarcten kunnen veroorzaakt worden door een chronische ontsteking in het lichaam, zoals een tandvleesontsteking. Dit kun je voorkomen door dagelijks je tanden zeer goed te poetsen en te flossen.

Het is duidelijk dat een groot aantal sterfgevallen kan worden voorkomen, aangezien hart-en vaatziekten meestal het gevolg zijn van een ongezonde manier van leven.

Neem tegen een dip ‘s middags 1 of 2 glazen water voor nieuwe energie.

Het drinken van water zorgt voor voldoende extra nieuwe energie om er weer een hele middag tegen aan te kunnen. Een dip in de middag wordt vaak veroorzaakt doordat de hersenen een te kort aan vocht hebben.Je hersenen bestaan namelijk voor 90% uit water.
Zorg er dus voor dat de hersenen altijd genoeg water krijgen zodat je geconcentreed verder kunt werken en weer voldoende energie hebt.

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat als je elke dag ontbijt je 30 tot 50% minderkans hebt om overgewicht, diabetes of hart- en vaatziekten te krijgen. Ontbijten zorgt daarnaast ook voor een goede energie-stofwisseling, waardoor je ook minder kans hebt om te zwaar te worden. Een ontbijt levert maar liefst 15 tot 20% van wat je op een dag nodig hebt aan voedingsstoffen.

Bij sporten denken we vaak dat het voldoende is om je conditie en uithoudingsvermogen te trainen. Maar ook krachttraining is belangrijk.
Bij krachttraining bouw je spier- en botweefsel op. Dit beschermt je lichaam tegen blessures, het verbetert je evenwichtsgevoel en het versterkt ook je immuunsysteem. Drie keer per week 10 minuten oefeningen doen is al voldoende.

Als je veel groente en fruit eet, verklein je daarmee de kans dat je later darmkanker krijgt. Darmkanker is een van de veelvoorkomende soorten van kanker. Als je veel ‘typisch westers’ voedsel eet, zoals bewerkt en rood vlees, frisdrank, snoep, en zuivelproducten met hoog vetgehalte, neemt de kans op darmkanker met 46% toe. Maar als je veel fruit, groente, volkoren producten, gevogelte en vis eet verklein je daarmee de kans dat je darmkanker ontwikkelt.

Tandvleesontsteking en aandoeningen veroorzaken veroudering van het immuunsysteem. We weten niet precies waarom, maar uit onder- zoek blijkt er wel verband tussen te bestaan. Poets en flos daarom dagelijks je gebit.

Eet elke dag een appel en je zorgt er voor dat je drie keer zo goed beschermd bent tegen ziektes. Appels bevatten de beschermende voedingsstof quercetin. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je veel van deze voedingsstof binnenkrijgt, het risico op longkanker, astma en diabetes afneemt. Eet dan wel de appel met schil en al! Want vooral
in de schil zit deze beschermende voedingsstof.

Ben je vaak verkouden?

Ontspanningstechnieken kunnen helpen.
Jezelf een paar ontspanningstechnieken leren kan de vicieuze cirkel doorbreken. Uit een amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die zelf vonden dat ze onder veel stress stonden bijna drie keer zo vaak verkouden waren als meer ontspannen mensen. Stress verzwakt je immuunsysteem en kan er voor zorgen dat je snel verkouden bent.

Waarschijnlijk weet je al dat vitamine D en calcium belangrijk zijn voor je botten. Maar wist je dat vitamine K ook voor sterke botten zorgt? Hoe meer vitamine K in je voeding zit, hoe kleiner de kans op een botbreuk. Vitamine K zit vooral in groene groenten zoals spinazie, boerenkool, broccoli, spruitjes, groene kool en sla.

Een hartaanval ontstaat door een opeenhoping van afvalstoffen in het vaatsysteem. Er worden meer afvalstoffen vastgehouden dan afgevoerd. Niet alleen fysieke afvalstoffen, maar ook mentaal afval zoals stress.

Vervuil uw lichaam niet met vergif, of dat nu is in de vorm van voedsel, drank of emoties. De gezondheid van elke cel draagt bij aan uw gehele welzijn.

Werk je veel achter de computer?

Vergeet dan niet om regelmatig diep adem te halen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen sneller en oppervlakkiger gaan ademhalen als ze met een muis of toetsenbord werken. Hierdoor spannen je spieren zich meer, wat uiteindelijk kan leiden tot RSI. Probeer dus regelmatig even diep in- en uit te ademen.
Wat ook helpt is af en toe een korte pauze nemen om je spieren te rekken

Vergeet het fruit niet

Fruit zit boordevol vitamines en anti-oxidanten.
Anti-oxidanten beschermen je tegen hart- en vaatziekten en kanker.
Als je veel fruit eet verlaag je daarmee dus je risico op kanker en hart- en vaatziekten. Eet elke dag minimaal 2 stuks fruit.
Voeg knoflook als laatste toe aan je eten.
Waarschijnlijk weet je al dat verse knoflook in je eten erg gezond is.
Verse knoflook heeft het meeste effect op je gezondheid als je het de laatste minuten nog bij het gerecht toevoegt. Als je knoflook namelijk bij het begin van de bereiding toevoegt, kunnen de gezonde ingrediënten van knoflook “kapot gekookt of gebakken” worden.

Spanningen

Onrust en spanningen in lichaam en geest creëren ziekte en versnellen het verouderingsproces.
Diepe rust in lichaam en geest maken je jonger.

Toxines Gifstoffen

Wij worden in ons leven blootgesteld aan meer dan vijftigduizend verschillende schadelijke gifstoffen, toxines genoemd.

Houd de huid vitaal

Het natuurlijke proces van huidveroudering is niet te stoppen. Maar de huid blijft langer in goede conditie door:

  • Een goede zonbescherming
  • Niet te roken
  • Veel vis, groente en fruit te eten ( vitamine C en E )
  • Als dat nodig is de huid goed te verzorgen

Vitaliteit – tips

  • Eet meer granen, peulvruchten, groenten en fruit, maar minder vet en vlees,.
  • Eet zo vaak mogelijk vers, volwaardig voedsel – salades, bladgroenten.
  • Vermijd kant-en-klare, levensloze voedingsmiddelen, zoals “magnetronmaaltijden”.
  • Vermijd sterk geraffineerde voedingsmiddelen, zoals suiker en zaken met veel synthetische toevoegingen, zoals blikjes frisdrank en koekjes.
  • Beperk het gebruik van stimulantia, zoals alcohol, sigaretten en spaanse pepertjes!
  • De kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind door er een gezond leefpatroon op na te houden. Als er één of meer risico factoren aanwezig zijn, is een gezonde leefstijl van belang.

We kunnen allemaal de slogan “eet dagelijks twee ons groente en twee stuks fruit” inmiddels wel dromen. Maar wist je ook dat kleur veel over het eten op je bord verklapt? Zo staan groene groenten bol van de chlorofyl. Een megagezonde stof. Chlorofyl levert ijzer aan je lichaam, zuivert je bloed, gaat slechte adem tegen, helpt bij spijsverteringsproblemen en vermindert de kans op hart en vaatziekten.

Stay in Touch

To follow the best weight loss journeys, success stories and inspirational interviews with the industry's top coaches and specialists. Start changing your life today!

Related Articles